Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam "Syurga Tropika" semasa pandemik

Anonim

Mereka mengatakan apa yang perlu dilakukan sekarang di Thailand dan adakah ia patut bergerak di sana untuk bekerja dari jauh.

Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam

Bahan yang disediakan dengan sokongan

Kerja jauh dan kehidupan di Asia adalah trend yang kelihatan di kalangan usahawan, pengaturcara Rusia dan freelancer pada awal tahun 2010. Dan hari ini, downsfing mempunyai makna baru - jika semua kerja telah menjadi jauh kerana Coronavirus, maka mengapa tidak bergerak lebih dekat ke lautan. Kami memahami kelebihan dan minus mengenai contoh Thailand dan mereka yang menghabiskan di sana tahun 2020 semasa pandemik.

Sergey, Pattaya.
Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam

Yang paling "keras" Kuarantin di Pattaya berlangsung dari kira-kira dari Mac hingga Mei 2020:, salun urut, gim tidak berfungsi, pasar raya ditutup pada pukul 9 malam. Batasan antara wilayah ditutup -. Pada satu ketika, walaupun akses ke pantai ditutup - adalah perlu untuk pergi ke wilayah jiran 150 kilometer di sana dan kembali ke berenang. Dan kemudian lebih dekat pada petang.

Bagi kali terakhir, semuanya ditutup untuk kuarantin pada Januari 2021, selepas pecahnya coronavirus di Bangkok. Sesetengah sekatan masih dipelihara - Pasar raya bekerja sehingga 11 malam, dan tidak sepanjang masa, di pintu masuk ke pusat membeli-belah dan pasar memeriksa suhu, terdapat sanitizer percuma di mana-mana, peratus daripada sembilan puluh orang Thailand terus memakai topeng setiap hari. Tetapi semua tempat pelancongan utama adalah restoran, hotel, zoo, taman air dan kuil - telah dibuka.

Anda boleh menavigasi ke pulau-pulau dan wilayah Thailand tanpa sekatan - pesawat, bas atau kereta. Kami masih hanya di tiga pulau itu :. Alam di pulau-pulau itu luar biasa, terutamanya di Khanga. Selepas setiap perjalanan anda merasakan bagaimana untuk mengisi tenaga untuk perkara-perkara baru.

Ko Chang.

Saya tidak merancang untuk menghabiskan 2020 di Thailand. Pada mulanya, saya mahu pergi ke Bali selama beberapa minggu pada bulan Januari. Tetapi isteri mencadangkan melampaui seluruh keluarga di Thailand. Tiket penerbangan Moscow ke Bangkok kepada kami dengan isteri saya, kanak-kanak berusia 6 tahun, anjing dan kos kucing kira-kira 80 ribu rubel.

Pada bulan Mac 2020, negara-negara dan kami fikir, di mana lebih baik menunggu pandemik: di Rusia dengan perubatan percuma, kawan dan ibu bapa atau di Thailand dengan hangat dan di sebelah laut. Kami memutuskan untuk tinggal - saya mahu melanjutkan penginapan di laut, dan tiket ke Moscow naik dengan ketara dalam harga.

Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam
Bagaimana sebenarnya harga pada bulan Mac 2020 di pesawat ke Moscow

Kami mempunyai perniagaan kami sendiri dengan perniagaan anda - Agensi Pemasaran Digital untuk projek-projek di dalam bidang Cryptovaya dan Blockchain Badan pemasaran yang baik - mempromosikan cryptoprojects di negara-negara Asia. Kami bekerjasama dengan pelanggan dari pelbagai rantau dan zon waktu, jadi anda perlu menyesuaikan jadual: pergi tidur pada jam 2 pagi, kami bangun sekitar 11 pagi di Bangkok.

Kami menembak sebuah rumah dengan kolam renang, jadi apabila pandemik bermula, tidak ada masalah dengan kehadiran ruang hidup - masing-masing mempunyai bilik sendiri, terdapat ruang yang berasingan di mana kita akan bersama-sama, dan gazebo di jalan .

Apabila kami tiba di sini (pada ketinggian musim), sebuah rumah dengan tiga bilik, kolam renang dan tempat letak kereta berlaku untuk 30-35 ribu baht sebulan - ini adalah kira-kira 70-85 ribu rubel, ditambah elektrik dan air. . Pangsapuri satu bilik tidur dalam lima minit dari laut akan menelan kos 5-6 ribu baht sebulan - kira-kira 12-15 ribu rubel.

Sekarang masa yang hebat untuk perjalanan ke Thailand bukanlah orang ramai pelancong, banyak tempat dibuka: kuil, kuil, pulau, dan tidak ada ketakutan untuk mendapatkan koronavirus. Freelancer adalah lebih baik untuk berpindah ke Phangan - terdapat pesta pemuda yang aktif dan freelancer. Bagi orang keluarga dengan anak-anak, Pattaya akan muncul.

Di Thailand, anda boleh hidup di mana-mana "dompet" - sekurang-kurangnya $ 3,000, sekurang-kurangnya $ 1 ribu. Dan selalu ada buah-buahan, laut, buah-buahan segar dan makanan laut pada harga "menyenangkan". Di samping itu, ia sangat selamat di sini.

Sergey, Isteri Marina dan anak perempuan Tips dari Sergey:
  • Selepas ketibaan, anda perlu menghabiskan dua minggu di kuarantin, jadi lebih baik untuk pergi ke Thailand dengan visa pelancong. Ia mudah diperluaskan selama sebulan untuk 1900 baht - 4500 rubel. Ini boleh dilakukan di pejabat migrasi di Thailand.
  • Pattaya mempunyai kafe dan restoran untuk setiap rasa - Thai, Vietnam, Cina, Itali, Masakan Georgia. Tetapi.
  • Pilih penginapan terlebih dahulu. Jika kehidupan bandar adalah penting: kedai, pawagam, kelab malam, lebih baik untuk tinggal di bandar. Terdapat rumah yang lebih sedikit di sana dan mereka lebih mahal - kemungkinan besar mereka perlu mengeluarkan kondo.
  • Pastikan anda mencuba hiburan air apabila anda tiba di Thailand - hydrocycles, wakeboard.
Olga, Pulau Samui
Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam

Saya menghabiskan pandemik di pulau Samui, untuk sepanjang masa terdapat 5 kes penyakit. Berbanding dengan bahagian lain di Thailand dan, lebih-lebih lagi, dengan seluruh dunia, keadaannya tenang.

Di Samui, saya berpindah dari Novosibirsk 6 tahun yang lalu. Rakan-rakan membuka yoga-hotel di sini dan menjemput saya untuk bekerja. Saya seorang pengurus mesyuarat: sepadan dengan tetamu di internet, bilik tempahan, menjawab soalan. Hotel di mana saya bekerja adalah organisasi rasmi Thailand, jadi saya ada, yang saya perlukan secara berkala.

Pulau ini - mustahil untuk meninggalkan dan datang ke sini, tidak mengesyorkan menghadiri tempat awam, dan di kedai-kedai dan pasar raya yang mungkin berjalan hanya dalam topeng. Tetapi ketakutan itu tidak dijangkiti. Saya menganggap keadaan ini sebagai percutian besar: Saya hidup dengan tenang, berehat, menikmati semua kelebihan Thailand - matahari, laut, buah.

Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam
Yoga di hotel di mana Olga

Sudah tentu, kekurangan perjalanan. Sebelum pandemik, saya berada di Malaysia dan Filipina. Sudah setahun saya tidak boleh pergi ke mana-mana dan ada nostalgia kecil. Tetapi sementara anda boleh meneroka Thailand secara bebas, contohnya, 20 minit dari Samui adalah pulau Phangan, saya biasanya pergi ke sana awal pagi dan kembali ke waktu petang.

Sekarang peluang yang baik untuk freelancer, dan mereka yang bekerja dari jauh, tinggal di pulau-pulau: hampir tidak ada pelancong, pantai kosong, dan harga untuk perumahan adalah rendah - pangsapuri selama sebulan boleh dikeluarkan untuk $ 200 (15 ribu Rubles), rumah keluarga yang baik - dari $ 330 (25 ribu rubel) sebulan. Kebanyakan salun dan kedai berjalan. Anda boleh mengembara di seluruh negara, berehat di alam semula jadi, menunggang laut, air terjun.

Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam
Matahari terbenam di Samui.

Tidak ada sekatan yang ketat ke atas Samui. Anda perlu memakai topeng, tetapi tidak ada kes jangkitan untuk masa yang lama. Hidup diteruskan. Yoga Hotel Satva Samui kami bekerja - hanya tetamu yang menjadi kurang. Sebelum ini, kami bekerja lebih banyak dengan pelancong Rusia, dan sekarang dengan orang asing - beralih kepada pelancongan domestik. Kami datang dari Bangkok, dari bahagian lain Thailand - di dalam negara, anda boleh bergerak dengan bebas. Kami menawarkan sebahagian daripada perkhidmatan dalam talian, sebagai contoh, kelas yoga.

Tips Olga:
  • Cuba buah-buahan tempatan: Mango, Durian, Mangoustin. Durian harus segar, hanya terbuka, maka dia akan menyukainya. Pada bulan Jun, musim mangga bermula ,.

• Lawati Chiang Mai - sebuah bandar purba di utara Thailand. Terdapat banyak kuil dan seni bina yang luar biasa.

• Cuba pencuci mulut yang luar biasa tempatan - "Pile Rice" - beras, yang disediakan untuk pasangan dan berkhidmat dengan Mango.

• Trave keluar ke Tao. Ini adalah sebuah pulau kecil dengan keadaan yang ideal untuk snorkeling dan menyelam.
  • Sekiranya anda tiba di musim hujan, maka anda pasti akan melawat air terjun - di Samui mereka kira-kira 20.
  • Pada Samui, lebih daripada 20 kuil Thailand dan 2 orang Cina. Di dalam kuil di atas gunung, pada ketinggian 650 meter di atas paras laut, berdiri patung Buddha Emas, yang baru-baru ini diubahsuai dan menghadap ke seluruh pulau.
Olga, Phuket.
Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam

Apabila pandemik bermula, di Phuket, mustahil untuk bergerak di antara daerah. Dilarang kerja bar, kelab, urutan, pusat membeli-belah. Hanya kedai makanan yang bekerja. Tetapi selepas penyingkiran sekatan, ia menjadi "letih."

Saya berpindah ke Phuket dari Moscow 7 tahun yang lalu. Saya pergi untuk berehat, saya sangat menyukainya - saya memutuskan untuk bergerak. Dia pertama kali bekerja di hartanah tempatan, kemudian dalam pelancongan, tetapi dengan permulaan pandemik, syarikat itu ditutup. Terdapat juga pemikiran untuk meninggalkan, tetapi masih saya memutuskan untuk tinggal dan kemudian mendapati pekerjaan terpencil dengan penjualan pemasar dan dalam talian.

Kerja adalah bahawa saya berkomunikasi dengan pelanggan dan berunding dengan mereka. Perbezaan dengan Moscow 4 jam. Oleh itu, sebelum jam, saya terlibat dalam hal-hal isi rumah: Saya membersihkan, saya pergi ke kedai, saya pergi ke laut, saya berjumpa dengan rakan-rakan, saya pergi ke suatu tempat. Dan dari hari dan sehingga 9-10 malam saya bekerja di rumah: Saya memanggil pelanggan, saya berkomunikasi dengan rakan sekerja, berunding. . Saya tidak duduk di komputer sepanjang masa - saya boleh pergi untuk makan tengahari atau di laut - berenang atau melihat matahari terbenam.

Temu bual dengan mereka yang terjebak dalam

Sekarang semuanya berfungsi di Phuket, tetapi pandemik masih mempengaruhi tingkah laku pengguna saya: Saya mula berbelanja kurang. Ia mengambil masa kira-kira 10 ribu baht sebulan (kira-kira 25 ribu rubel), sewa pangsapuri - 7 ribu baht (kira-kira 18 ribu rubel), internet - 500 baht sebulan (1300 rubel). Saya mempunyai kereta saya sendiri dan motosikal, jadi saya tidak membelanjakan sewa untuk disewa. Saya tidak banyak - 1500 baht sebulan (3500 rubel) datang ke petrol.

Dalam mod ekonomi, anda boleh hidup dengan 50-60 ribu rubel. Di Moscow, walaupun ada perumahan, perbelanjaan saya akan menjadi lebih banyak lagi. 2020 adalah kompleks di Thailand - dari segi pendapatan. Tetapi sebaliknya, di sini selamat, ekologi yang baik, ada laut, matahari dan buah.

Rusia dengan pandemik meninggalkan banyak ,. Anda sentiasa boleh mencari dengan siapa yang bertemu, berbual "Live", mengetahui di mana untuk membeli atau membaiki satu atau perkara lain, meminta bantuan, menganjurkan acara bersama - lawatan, mesyuarat sukan atau fridiving. Semua orang semakin dekat.

Tips Olga:
  • Di Facebook, terdapat sekumpulan rujukan bersatu di Phuket - di sana anda boleh berkomunikasi dengan orang Rusia yang tinggal di Phuket, membincangkan soalan yang berbeza.
  • Sekarang untuk perjalanan ke Thailand anda perlu mengambil insurans, tiket, visa dan hotel kuarantin.
  • Pastikan untuk melancong melalui pulau-pulau, sebagai contoh, Phephi atau Similan - ada sifat yang sangat luar biasa.
Panduan langkah demi langkah untuk datang ke Thailand:
  1. Dapatkan visa jika anda akan datang lebih daripada 30 hari. Jika anda tiba untuk masa yang lebih singkat, visa tidak diperlukan. Permohonan untuk mana-mana visa boleh dikemukakan dalam talian, tidak kurang daripada 15 hari bekerja sebelum tarikh berlepas. Anda boleh melanjutkan untuk wang. Dalam kes ini boleh dilakukan sekali. Visa itu sendiri - selama 60 hari, lanjutan adalah 30 lagi. Ia bernilai lanjutan $ 40. Ia dikeluarkan selama 90 hari dan kemudian ia boleh dilanjutkan untuk tempoh yang sama dua kali (hanya 270 hari). Sambungannya berharga $ 80. Oleh itu, jika anda mahu tinggal lama, letakkan kos dalam belanjawan.
  2. Dapatkan sijil kemasukan. Ini adalah keperluan mandatori dalam mana-mana - anda terbang dengan visa atau tanpa. Anda boleh memohon secara dalam talian.
  3. Sediakan pakej dokumen untuk pendaftaran penerbangan: pasport, sijil kemasukan, visa, tempahan hotel, insurans perubatan, dua rujukan - tentang ketiadaan Covid dan kebenaran untuk penerbangan.
  4. Sediakan dokumen untuk Kawalan Kastam di Thailand: Pasport, Tiket Kembali, Kad Imigresen, Borang T.8.
  5. Tempah sebuah hotel dan kuarantin lengkap di hotel khas selama 15 malam. Kuarantin adalah prasyarat untuk masuk ke Thailand. Hotel ini dibayar oleh pelancong sahaja.

Sekarang di Thailand anda boleh dengan mudah bergerak melalui pulau-pulau dan seluruh wilayah negara. Dan kos utama perbelanjaan untuk kehidupan - perumahan sewa dan pengangkutan - menurun dengan dua kali ganda.

Ketahui berita terkini, untuk mempersiapkan perjalanan dan pengurusan pelancong Thailand akan membantu merancang perjalanan.